
Невербальна комунікація

Вправа "Закрите суспільство"
1. Підготовка:
- Кількість учасників: Усі учні класу.
- Реквізит: Не потрібен.
2. Інструктаж:
Для учнів у класі:
- Оберіть одну емоцію для демонстрації (наприклад, радість, сум, гнів, здивування).
- Обговоріть, як можна показати цю емоцію за допомогою міміки, не використовуючи слова.
- Узгодьте, що не змінюватимете емоцію протягом гри.
Для учнів за дверима:
- Вийдіть із приміщення на 3-5 хвилин.
- Повернувшись, уважно спостерігайте за мімікою однокласників і визначте, яку емоцію вони демонструють.
3. Проведення вправи:
- Виведіть 4 учнів за двері.
- У класі оберіть емоцію, яку демонструватимуть учні.
- Покличте учнів назад у клас і дайте їм 1-2 хвилини для спостереження.
4. Обговорення:
- "Спостерігачі" висловлюють свої припущення.
- Клас підтверджує правильність або коригує відповідь.
- Обговоріть:
- Що допомогло визначити емоцію?
- Чи виникли труднощі?
- Як можна удосконалити свої вміння розпізнавати емоції?
5. Варіації:
- Ускладнення: Додайте кілька різних емоцій, які показують різні групи учнів.
- Рольове інтерв'ю: "Спостерігачі" можуть задавати учасникам запитання, а ті повинні відповідати відповідно до своєї емоції.

Вправа "Показуха"
Мета: Розвивати навички невербального спілкування, креативність і командну роботу.
Матеріали: Картки із завданнями (дієслова, іменники, геометричні фігури, природні явища тощо).
Алгоритм проведення:
- Підготовка:
- Вчитель готує набір карток із завданнями відповідно до теми уроку.
- Діти діляться на команди або працюють індивідуально.
- 2. Пояснення правил:
- Один учасник витягує картку і без слів зображає написане на ній слово.
- Інші учасники або команда мають відгадати за певний час (наприклад, 30 секунд).
- Забороняється говорити або використовувати літери, можна лише пантоміму.
- 3. Хід гри:
- Ведучий обирає учасника, який першим показує слово.
- Учасник демонструє поняття, використовуючи міміку, жести, рухи тіла.
- Інші діти намагаються відгадати.
- Той, хто правильно відповів, отримує бал (або бал отримує команда).
- 4. Адаптація гри:
- Українська мова (Тема: Дії або предмети): Діти показують дієслова ("бігти", "читати") або іменники ("книга", "яблуко").
- Математика (Тема: Геометричні фігури): Учні створюють різні геометричні фігури своїм тілом.
- Я у світі (Тема: Явища природи): Діти відтворюють природні явища ("дощ", "грім", "сонце").
- 5. Підбиття підсумків:
- Обговорення вражень дітей від гри.
- Визначення найкреативнішого учасника або команди.
- Аналіз складних і легких завдань, закріплення нових понять.

Вправа "Таємний сигнал"
Мета: Розвивати невербальне спілкування, увагу та вміння співпрацювати.
Алгоритм проведення (очно):
- Вчитель обирає «таємного капітана», який придумує невербальний сигнал (наприклад, плескання в долоні або кивок).
- Учні мають вгадати сигнал через спостереження за поведінкою капітана.
- Сигнал змінюється через кілька раундів.
Алгоритм проведення (дистанційно):
- Учні працюють у Zoom у галерейному вигляді.
- «Капітан» демонструє сигнал, інші мають помітити його та повторити.
- Вчитель міняє капітана після кожного раунду.
Адаптація до предметів:
- Мистецтво: Використання міміки або жестів для невербальної комунікації.
- Фізична культура: Виконання рухових вправ за сигналами.
- Мова: Опис невербальних сигналів після гри.
Очікувані результати:
- Розвиток уважності, швидкості реакції та невербального спілкування.