
Навички активного слухання
Вправи на розвиток навичок активного слухання

Вправа "Олівець всередину"
1. Підготовка:
- Кількість учасників: Увесь клас, об'єднаний у малі групи по 4-6 учнів.
- Реквізит: Олівці або будь-які дрібні предмети (один для кожного учня).
2. Інструктаж:
- Об'єднайте учнів у малі групи за принципом спільних інтересів, випадковим способом або за вибором учителя.
- Поясніть правила:
- Кожен учасник отримує олівець.
- Учні по черзі висловлюються на запропоновану тему.
- Говорити може лише той, хто тримає олівець у руках.
- Коли учень завершує свою думку, він кладе олівець посередині столу.
- Наступним говорить той, у кого олівець ще залишився.
3. Проведення вправи:
- Оголосіть тему для обговорення (наприклад: "Як зробити наш клас дружнішим", "Що я люблю робити на вихідних", "Як допомагати друзям").
- Спостерігайте за роботою груп, нагадуючи про правила за потреби.
- Слідкуйте, щоб усі учасники мали змогу висловитися.
4. Обговорення:
- Запитайте групи:
- Чи всі мали змогу висловитися?
- Що допомогло дотримуватися черги?
- Чому важливо дати кожному можливість говорити?
5. Варіації:
- Розширене обговорення: Запропонуйте придумати спільний план чи рішення на задану тему.
- Творче завдання: Кожен учень пропонує одну частину історії, а група складає розповідь.
- Інтерактивне обговорення: Перед тим як класти олівець у центр, учень повинен назвати ключову думку попереднього виступаючого.
Очікуваний результат:
Учні навчаться висловлюватися по черзі, поважати думки інших, слухати уважно, розвиватимуть вміння працювати в команді та підтримувати позитивне спілкування в групі.

Вправа "Передай горнятко"
Мета:
Розвиток уяви, навичок описової мови, активного слухання та комунікацію.
-
Підготовка:
- Вчитель пояснює правила гри та демонструє, як можна описувати уявне горнятко.
- Учні сідають у коло.
-
Хід гри:
- Перший учасник "бере" уявне горнятко і описує його (наприклад, колір, форму, матеріал, вміст).
- Передає горнятко наступному учню, який додає нову характеристику або змінює уявний вміст.
- Процес триває, поки всі учасники не внесуть свій вклад.
-
Підбиття підсумків:
- Обговорення: які описи були найцікавішими, як змінилося уявне горнятко протягом гри.
- Аналіз важливості деталей у мовленні та розвитку уяви.
Адаптація:
- Література: Створення спільної історії, де кожен додає свій елемент.
- Я у світі: Обговорення історичних артефактів, уявляючи їхні властивості та значення.

Вправа «Створення спільної історії»
1. Підготовка:
-
Кількість учасників: увесь клас, об'єднаний у малі групи по 4–6 учнів.
-
Реквізит: аркуш паперу й ручка або олівець для кожної групи; за бажанням — м'який ігровий предмет (наприклад, кубик, олівець тощо) для позначення черги.
2. Інструктаж:
-
Об'єднайте учнів у групи будь-яким зручним способом: випадково, за інтересами, за партою тощо.
-
Поясніть правила:
-
Група створює одну історію, де кожен додає одне речення.
-
Говорити (і писати) може лише той, хто тримає предмет-черговий.
-
Учасник слухає попередній уривок, додає логічне продовження й передає предмет наступному.
-
Мета — створити зв'язну, цікаву історію, де кожен бере участь.
-
3. Проведення вправи:
-
Запропонуйте тему для історії (наприклад: «Несподівана пригода в школі», «Загублений подарунок», «Мандрівка до чарівного лісу»).
-
Дайте 7–10 хвилин для створення історії.
-
Спостерігайте за роботою груп, за потреби м'яко підказуйте.
-
Після завершення — кожна група читає свою історію вголос.
4. Обговорення:
Запитайте в учнів:
-
Чи було легко вигадувати продовження?
-
Чи доводилося уважно слухати попереднього учасника?
-
Що допомогло утримати логіку в історії?
-
Як ви домовлялися між собою?
5. Варіації:
-
Зі словами-ключами: кожному учню заздалегідь дається слово, яке він має обов'язково використати у своєму реченні.
-
З героями: спочатку група обирає головного героя, якого історія має стосуватись.
-
У зворотному порядку: останній учень придумує початок, відштовхуючись від логіки вже створеної історії.
-
Із елементами активного слухання: перед тим як вигадати своє речення, учень має коротко переказати попереднє.
✅ Очікуваний результат:
Учні вчаться:
-
слухати уважно та логічно продовжувати думку інших;
-
працювати в команді;
-
дотримуватись черговості у спілкуванні;
-
розвивати фантазію, мовлення й комунікативні навички;
-
проявляти повагу до думок інших та сприяти доброзичливому середовищу в групі.
тут і почніть писати. Доктюж зюжкепиантюр мэль ат пауло пондэрюм дэчырюёжжэ прё еюж пожжёт аккюжамюз ад вэл эи янвыняры ыкжпэтэндяз.