
Співпраця і взаємодія
Вправи. Співпраця і взаємодія

Вправа "Переправа"
1. Підготовка:
- Кількість учасників: Весь клас, працюють у групах різної кількості (від 2 до всього класу).
- Реквізит:
- Легкий предмет (м'ячик, пляшка, коробка, кубик, повітряна кулька).
- Вільний простір у класі чи спортивній залі.
2. Інструктаж:
- Поясніть правила:
- Мета: перемістити предмет із одного кінця кімнати в інший.
- Заборонено торкатися предмета руками.
- Спосіб перенесення змінюється:
- По одному: Один учень має перенести предмет без рук (наприклад, поклавши на плече або голову).
- У парі: Учні переносять предмет, утримуючи його різними частинами тіла (наприклад, спинами, ліктями).
- У трійках, четвірках: Переносять предмет без рук, наприклад, затиснувши його між собою.
- Усім разом: Переносять предмет спільними зусиллями без рук.
- Обговоріть правила безпеки:
- Рухатися повільно й обережно.
- Допомагати одне одному.
3. Проведення вправи:
- Дайте групам завдання перенести предмет із початкової точки до фінішу.
- Учні мають обрати способи перенесення, які відповідають заданому формату (парами, трійками тощо).
- Якщо предмет падає — група починає з початку.
- Використовуйте різні комбінації учнів, поступово збільшуючи кількість учасників.
4. Обговорення:
- Запитайте учнів:
- Що було найважчим у вправах у парі, трійці, всією групою?
- Як впоралися з координацією дій?
- Що допомогло знайти ефективний спосіб перенесення предмета?
- Як вправа пов'язана з роботою в команді та довірою одне до одного?
5. Варіації:
- Складні предмети: Використовуйте більш важкі або нестабільні предмети (коробку з водою, нестійкі конструкції).
- Конкурс: Додайте змагальний елемент — яка група швидше перенесе предмет, не порушуючи правил.
- Тематична версія: Замість простого перенесення додайте сюжет (наприклад, "переправити важливий вантаж через річку").

Вправа «Вузол дружби»
1. Підготовка:
-
Кількість учасників: уся група, яка працює як одне ціле або у двох командах.
-
Реквізит: не потрібен; бажано мати простір для руху (класи з вільним місцем або спортивна зала).
2. Інструктаж:
-
Запропонуйте учням стати в коло.
-
Поясніть правила:
-
Усі простягають руки вперед і хаотично беруться за руки з іншими учнями, утворюючи «вузол».
-
Завдання — розплутатися, не розриваючи рук.
-
-
Підкресліть: важливо домовлятися, слухати одне одного і діяти командно.
-
Учитель не втручається, лише спостерігає і за потреби дає натяки.
3. Проведення вправи:
-
Сформуйте "вузол" із 6–10 учасників (за бажанням — одночасно кілька груп).
-
Відведіть 5–10 хвилин на спробу розплутатися.
-
Якщо група не впоралась — допоможіть знайти шляхи розв'язання разом.
4. Обговорення:
Поставте учням такі запитання:
-
Як вам вдалося (або не вдалося) розв'язати завдання?
-
Які дії допомагали? Що заважало?
-
Хто був ініціативним, хто допомагав координувати?
-
Чому важливо домовлятися в команді?
5. Варіації:
-
Із зав'язаними очима: ускладнений варіант — одна частина команди має заплющені очі.
-
Роль спостерігача: одна дитина спостерігає з боку й після вправи розповідає, які дії були ефективними.
-
Онлайн-варіант: учні в групі на платформі Zoom отримують задачу-головоломку (наприклад, пройти лабіринт за умовами), але можуть лише обмінюватися повідомленнями в чаті.
✅ Очікуваний результат:
-
Розвиток навичок координації, взаємодії та колективного вирішення проблем.
-
Зростання довіри, поваги до думки інших, вміння прислухатися.
-
Формування позитивного емоційного клімату в колективі.
тут і почніть писати. Ед йн натюм нолюёжжэ янтэрэсщэт вим ад омниюм элььэефэнд пэр лаудым либриз ад прё.

1. Підготовка:
-
Кількість учасників: 3–4 групи по 4–6 учнів.
-
Реквізит: заздалегідь підготовлені частини одного великого пазла або зображення, розподілені між групами (кожна група має лише частину необхідних елементів).
2. Інструктаж:
-
Об'єднайте учнів у групи.
-
Поясніть правила:
-
Кожна група має частину елементів, які не дозволяють їм самостійно завершити картину.
-
Групи повинні домовлятись, обмінюватись елементами або співпрацювати, щоб скласти цілісний пазл.
-
Переможе команда, яка найефективніше організує співпрацю й завершить завдання.
-
3. Проведення вправи:
-
Роздайте набір частин кожній групі.
-
Запустіть таймер (5–10 хв).
-
Спостерігайте, як учні встановлюють комунікацію, діляться матеріалами й будують стратегію.
-
Заохочуйте конструктивні діалоги між командами.
4. Обговорення:
Поставте запитання:
-
Що було найважчим — зібрати пазл чи домовитися з іншими?
-
Як вам вдалося досягти порозуміння?
-
Що допомогло організувати співпрацю?
-
Чи були спроби працювати "окремо від усіх"? Як це вплинуло?
5. Варіації:
-
Завдання-загадки: пазли містять підказки для розв'язання навчального завдання.
-
Мовна адаптація: кожен елемент має літеру чи слово — складене речення стає результатом співпраці.
-
Онлайн-версія: використовуйте платформи на кшталт Jigsaw Explorer або Google Jamboard для дистанційної співпраці.
✅ Очікуваний результат:
-
Розвиток командної роботи, навичок комунікації та обміну ресурсами.
-
Формування вміння домовлятись, враховувати інтереси інших.
-
Покращення логічного та просторового мислення.
тут і почніть писати. Доктюж зюжкепиантюр мэль ат пауло пондэрюм дэчырюёжжэ прё еюж пожжёт аккюжамюз ад вэл эи янвыняры ыкжпэтэндяз.